Tuesday, July 14, 2015

Pengalaman buruk sewaktu berbelanja di Lazada

Hari ini saya nak ceritakan serba sedikit tentang pengalaman saya sewaktu membeli barangan online di Lazada Malaysia. Masa mula-mula nak membeli dengan Lazada ini saya amatlah teruja sebab Lazada menyediakan banyak pilihan barang-barang dilaman web mereka.Memang tidak dinafikan saya ni memang  suka membeli barangan online berbanding pergi ke kedai sebab beli barangan online ini mudah.Hanya perlu isi maklumat peribadi dan maklumat pembayaran dan tunggu selama 2-3 hari kemudian barang sampai dirumah.Mudah bukan?



Selalunya saya lebih gemar beli barang melalui Lelong sebab saya berpuas hati dengan servis mereka tapi pada hari tu ternampak pula iklan headphone SHURE SRH240 di Lazada yang harganya teramatlah murah berbanding yang ada di Lelong.Jadi tanpa fikir panjang saya pun terus log in akaun Lazada dan terus order satu unit headphone itu.Pada masa itu saya buat pembayaran menggunakan Paypal sebab nak cuba guna paypal sebab selalunya pakai kad debit atau maybank2u je.


Masa buat pembayaran semuanya berjalan lancar dan saya agak lega lah sebab dah dapat order satu headphone SHURE SRH240 itu dengan harga hanya RM183.00.Kalau di Lelong harganya dalam RM250-RM300.So mesti la pilih beli di Lazada sebab harganya lebih murah kan?

Mengikut maklumat shipping masa beli barang tu pada 6jun akan sampai pada 2julai.Itu pun sudah agak lama bagi saya.Tetapi disebabkan harga yang sangat murah saya sanggup tunggu.haha!Tunggu punya tunggu, sampai 2 julai pun tak sampai lagi.Bila check tracking number, "unable to locate consignee address".Masa tu dah cuak dah, tapi tunggu je dulu.

Esoknya saya hantar email kepada support team Lazada tapi lambat sangat mereka nak balas email saya.Memang hampa dengan servis mereka.Dah lah balas tak menjawab soalan saya,ada ke patut dia suruh bagi alamat lain untuk dihantar.So lepas tu saya terus buka akaun Paypal dan minta refund semula dan beli satu lagi headphone melalui lelong.Tapi kali ni jenama lain pulak,beli Audio Technica S300 dengan harga RM177.Tapi yang peliknya 7hb tu tiba-tiba pulak barang dari Lazada tu sampai.Jadi dah jadi satu hal pulak saya nak kena cancel dispute kat paypal tu.Yang dari lelong tu pulak dah terlajak beli....adoiii....pokai aku...total harga untuk headphone je dah RM360.Dengan RM360 ni patutnya aku beli SHURE SRH440 je.Tapi nak buat macam mana, dah bukan rezeki.

Kesimpulannya ialah:
  1. Lazada ni buat kerja LEMBAB
  2. Customer Service HANCUR





No comments:

Post a Comment